יום חמישי, 27 בינואר 2011

להיות סלקטור ולהשאר חנון

זה לא סוד שהחלק החשוב ביותר בגרפיקה זה לבחור אובייקטים בצורה טובה, הרבה פעמים השימוש בבחירה הוא על מנת לצרוב אובייקט מהרקע, והרבה פעמים הוא בא לתחום את השטח עליו אני רוצה לעבוד, לדומה אם יש לי פילטר טישטוש שאני רוצה להחיל על מיקום מסויים בתמונה ולא על כל התמונה אני אצור בחירה למקום ורק אז יטשטש.
יש כמה דברים שכדאי להכיר כשמדברים על בחירה, זה אומנם שטח ממש גדול בשביל לדבר עליו ופוסט אחד לא יספיק להקיף את הנושא, אבל כמה טיפים ודברים שחלקכם בטח מכיר ששווה להזכיר אותם.

מסיכות רבותי! מסיכות...
אחד הדברים שלא ממש מובנים לאנשים זה עניין המסיכות, איך זה עובד?
הרעיון שמאחורי המסיכה הוא המשחק צלליות שהיינו משחקים פעם, מדליקים פנס בחדר חשוך ועושים עם היד צל כדי ליצור צורה מסויימת, ננתח את זה לרגע יש לנו משטח שלם של אור ברגע שאני שם את היד אני יוצר צל שזה בעצם "מכסה" את המשטח שהיה לפני כן ויוצר צורה, אותו דבר במסיכות של תוכנות גרפיקה יש מאחורי המסך של המחשב לדים שנותנים לי אור ומציגים לי את המשטח שלי (במקרה שלנו זאת תמונה) ברגע שאני יוצר שכבת מסיכה (במצב אטום שזה אומר שכבה בצבע לבן) כל מה שלבן מציג לי את התמונה, מה שמופיע בשכבה כשחור הוא בעצם מסתיר את התמונה את המשטח שלי כי הוא כאילו עומד כין האור שמוקרן למסך ולמסך ומסתיר את החלק עליו הוא נמצא.

אחרי שהבנו מה תפקיד המסיכה וכיצד היא עובדת נוכל לבצע שימוש בה לצורך בחירה.
כשמשתמשים עם כלי הבחירה ויוצרים "נמלים" על התמונה תמיד יש תחושה כזאת שזה זמני, אם אני יעשה פעולה מסויימת שמצריכה לבטל את האזור בחירה אז כל מה שעמלתי עליו כדי שיהיה באזור בחירה ילך לטמיון, אז כך לא! ישנה אפשרות לשמור אזורי בחירה כדי שתמיד יהיה אפשר לטעון אותם שוב. הכיצד?
פותחים מסמך ויוצרים אזור בחירה, פותחים בתפריט בחירה > שמור לערוץ
עכשיו שימו לה שיש לכם בחלון הערוצים ערוץ חדש שהוא בצבע שחור לבן, זוכרים מה אמרנו בקשר לשחור לבן? מה שקרה זה שהתכנה יצרה בעצם ערוץ שהוא מסיכה, למעשה אם אני יציג רק את המסיכה אני יוכל לראות איזה אזורים נבחרו ואיזה לא בצורה טובה יותר כי זה שחור לבן שזה דבר הרבה יותר ברור משיירת נמלים.
בכדי לממש את המסיכה הזאת ולהפוך אותה לבחירה כל שעלינו לעשות זה ללחוץ על ערוץ המסיכה עם Alt, אם ברצוני לערוך את המסיכה אני אגרור את שכבת הערוץ למשטח עבודה שלי היא תהפוך להיות שכבה רגילה בצבעי שחור לבן, יערוך את השכבה זאת עם צבעי שחור לבן (או אפור כדי ליצור אטימות חלקית) וכשאסיים  יגרור את השכבה (מחלון השכבות) לחלון הערוצים והנה יש לי ערוץ שערכתי אותו ושני יכול ליצור ממנו בחירה מתי שארצה.

להתחפש במהירות
אופציות אחרות שיש עם מסיכה ובחירה זה מסיכה מהירה, איך זה עובד?
אני לוחץ על כפתור המסיכה מהירה (נמצא בחלון משטח העבודה בפינה למטה) וכל התמונה שצבעת לי בצבע ורוד חצי אטום (ישנה אפשרות כמובן לשנות את הצבע של המסיכה) כל מה שאני אמחק יהפוך לבחירה כשאוריד את המסיכה.
לדבר זה יש הרבה שימושים כמו ליצור פיידים במקומות שונים בתמונה או להפעיל אפקטים על השכבה כדי לקבל בחירה כללית ולא אחידה,
אבל לדעתי הדבר הגדול היותר שהיא בעצם מאפשרת לעשות זה שאני יכול ליצור אפקט טישטוש לדוגמה שילך ויעלם, מה שאומר שבצד אחד של התמונה הכל חד וזה הולך ומטשטש בהדרגה עד הצד השני (למשל כדי ליצור צל שבצד אחד הוא מטושטש ובצד שני הוא חד).
בכדי לקבל תוצאה כזאת כל שאני אצטרך לעשות זה ליצור מסיכה מהירה ולעשות עליה מעבר צבעים של שחור ולבן (זאת בכל זאת מסיכה) מתחילת האזור שאני רוצה אותו מטושטש ועד למקום שאני רוצה שיפסק הפייד של הטשטוש ולסגור את המסיכה מהירה על ידי לחיצה נוספת על האייקון שלה.


 מה אנו רואים? מה זה? הוא יצר לנו בחירה רק לחצי מהשטח שהגדרנו לו


אז כך שלא! כל ההגדרות עובדות מצויין ומה שהגדרנו לו עדיין עומד בתוקפו, רק שהתכנה לא יכולה ליצור בחירה למה שיש לו חצי שקיפות (אני חושב שזה נתון שניתן להגדרה) ולכן הוא לא מציג את הבחירה אבל היא עדיין קיימת, ברגע שאני יפעיל איזה פילטר שזה לא יהיה או במקרה שלי טשטוש הוא יציג אותו בצורת פייד והרי התוצאה



יום חמישי, 20 בינואר 2011

טיפ טיפונת גרפיקה

טוב הגיע הזמן לקצת גרפיקה מאשר תלת ממד.
אז יש כמה טיפים או הסברים שלימדו אותי שכדאי לדעת, אם יש לכם תיקונים או טיפים משלכם אשמח לראות אותם בתגובות.

תוכנות כמו krita גימפ או פוטושופ נועדו לעריכת תמונות, הרבה פעמים תיקונים קטנים עושים את התמונה להרבה יותר יפה, יש כמה דברים שכדאי לדעת/להכיר.

1. בעיה נפוצה שיש עם תמונות זה שהצבע של התמונה כחול מידי או אדום מידי, הדרך לתקן את זה היא להשתמש באחד מכלי הצבע כדי להוסיף או לשנות לצבע אחר, כלל יסוד בשביל עבודה קלה זה לעבוד לפי החשבון הבא
הסבר:
יש שני מודולי צבע יש את RGB (שזה אדום, ירוק, וכחול) שמיועד להצגה על מסך
ויש את CMYK שנועד להדפסה (ציאן, מג'נטה, צהוב, ומפתח הצבעים שהוא נראה כשחור אליו לא נתייחס).
החשבון הוא כזה כותבים את RGB מעל ה-CMY (זוכרים ל-kay לא מתייחסים) ויש לי תמונה שהיא עם קאסט כחול (עודף B), כל מה שאני אצטרך לעשות זה להוסיף צהוב (שזה Y במודל ההדפסה),
אם יש לי תמונה צהובה מידי (עודף Y) אני אצטרך להוסיף כחול (שזה B ב-RGB).
בצורה הזאת אני לא אצטרך להוריד אדום ולהוסיף קצת ירוק ואז להוריד עוד טיפל'ה כחול וכו'.
למרות הכל חשוב לציין שיש תמונות שהם גם כחולות מידי וגם צהובות מידי שאז צריך התערבות נוספת כמו זאת למשל.




2. זה טיפ שאני אוהב כי הוא ממש מחייה תמונות.
הרעיון מאחורי הטיפ זה להוסיף צבעים לכל תמונה על ידי הגברה שלהם (לא רוויה למי ששואל),
היישום הוא על ידי כלי בשם מערבל הערוצים (channel mixer), מה שהוא בעצם מאפשר זה להתייחס לכל ערוץ בנפרד ולקבוע כמה צבע הוא יכיל וכמה הוא יהיה מושפע מצבעים אחרים,
מה שנעשה זה להגביר לכל צבע את השליטה שלו על חשבון הצבעים האחרים.
לדוגמה ערכים של צבע אדום יהיו R=100 G=0 B=0 שזה אומר שיש רק אדום בלי שום צבע אחר, הרעיון הוא לקחת עוד אדום על חשבון הבצעים האחרים בצורה הבאה, כדי להגביר את צבע האדום אני אזין את הערכים כך R=125 G=-12.5 B=-12.5 בעצם מה שקורה פה זה שאני מקבל יותר אדום כי אני מעלה אותו על חשבון האחרים שיורדים, את הפעולה הזאת אני עושה גם על שאר ערוצי הצבע
שימו לב להבדלים בתמונה השניה הצבע הרבה יותר חי בצורה הזאת אפשר להתגבר על תמונות "חלביות"


כמובן שאפשר להגביר את הערכים, רק שחשוב לשמור על זה שלכל צבע יהיה בסך הכללי 100% שזה אומר שאם הוספתי את האדום ל-150 אני אוריד את הכחול והירוק למינוס 25.
למי ששם לב הטיפ השני די ממשיך את הראשון כי כשאני מוריד G כדי להגביר את האדום אני בעצם מוסיף מג'נטה שהוא גם סוג של אדום.

יום שלישי, 18 בינואר 2011

מנגו בבלנדר???

כן בדיוק כך!
השבוע קרן בלנדר הודיעה על פרויקט מנגו שיתחיל כנראה בסוף השנה הזאת או תחילת השנה הבאה.
הפרויקט יתקיים בין השנים 2012-2014 שבמהלכו הפיתוח של התוכנה יתקדם בהתאם לסרט כמיטב המסורת הבלנדרית.

עוד חדשות כן!
אגב בלנדר למרות שממש בקרוב רואים את הגרסה החדשה 2.6 של בלנדר והמפתחים עסוקים רק בלתקן באגים עדיין הקהילה מוסיפה תכונות חדשות חדשים לבקרים, כלי שאני עוקב אחרי ההתפתחות שלו זמן רב וממש משתדרג מיום ליום זה כלי הפיסול, קודם כל אני אגיד שהוא שופר והוא הרבה יותר קליל לעבודה כרגע, חוץ מזה יש תכונות חדשות שהולכות להיכנס אליו ואם ראיתי טוב אז גם כמה מברשות חדשות.
תוסף נוסף שתפס את עיניי זה תסריט שנותן שליטה מלאה על סמן ה-3D (בניגוד לתוכנות אחרות בבלנדר יש סמן 3D שנותן שליטה במרחב התלת מימד כמו סיבוב הגדלה וכו' ביחס לסמן) בצורה ויזואלית תראו פה

תחרותיים?
החברה שמפתחים את מנוע רינדור החופשי Yafa-Ray הכריזו על תחרות אומנים לשנת 2011 נושא התחרות יהיה ארכיטקטורה,
יש לציין שמנוע הרינדור עובר התאמה לגרסה החדשה של בלנדר והוא לא יעבוד רק עם הגרסה הישנה.

יש לכם?
גם לכם יש תוספים שעשו לכם את זה?
נשמח על השיתוף

נ.ב. בלוג נחמד שפגשתי חבל שהוא לא בפלאנט

יום שלישי, 4 בינואר 2011

מתי ראיתם לאחרונה קוף בסלון שלכם?

טוב לא קוף ממש אלא סוזן.
אחד הדברים הכי כפים לעשות בתלת מימד זה ליצור אובייקט ולשלב אותו ותמונה או סרט קיימים, פעולה כזאת נקראת Tracker, אחת התוכנות היותר מוכרות שמסוגלת לבצע עריכה שכזאת (אם כי עדיין לא בצורה מושלמת) הנה אפטר אפקט מבית אדובי.
בעולם הקוד פתוח יש חוסר בתוכנות כאלה והיחידה שאולי עושה את העבודה (גם לא בצורה מושלמת) זאת Voodoo שהפיתוח שלה מתקדם בעצלתיים.
היום הזדמנן לי להתקל במיזם די טרי בהקשר הזה.
זה התחיל כשהרסס שלי הוביל אותי לפרסום של עוד כמה דברים שנעשו בגוגל קוד השנה עם QT/C++, זה התחיל באווטרים במסריים מידיים (שווה לראות) וכלה בארורה ובווידג׳טים של גוגל.
אחד הדברים בהם נתקלתי היא ספרייה בשם libmv שנמצאת בימים אלה בתהליכי פיתוח ומטרתה היא לייצר ספריית Tracker (יותר נכון לשכתב), בינתיים הקוד משוחרר רק למפתחים שמעוניינים לתרום ואולי בהזדמנות זאת נזכיר שהם
מחפשים מפתחים שיבואו לתרום

אז מה? שבוע הבא אני מזמין אלי טירקס הביתה לקפה?
ימים יגידו...

יום ראשון, 2 בינואר 2011

אז מה חדש?

למי שעוד לא יצא לו לבדוק את גרסת הפיתוח ויש לו מספיק אומץ לזה אני יותר מממליץ להוריד (משתמשי אובונטו יש לכם חבילה מוכנה, כל השאר להכין זמן וסבלנות ולהתחיל לקמפל)

אז מה יש שם אתם שואלים?
אז כך יש שם כבר את רוב השיפורים שהולכים להיות בגרסת 2.8 (למי שלא ראה את שיפורים מוזמן לקרוא) וגם את אלא שאין עדיין בסקירה (את האחרון ממש אהבתי) ועוד כל מיני דברים קטנים כמו קביעת ערכים על ידי גרירה של העכבר על מיקום הערך (בדומה מאוד לבלנדר) ומצב חלון בודד שממש מצא חן בעיניי (מסמך חדש נפתח בלשונית מלמעלה)

בהזדמנות זאת אולי כדאי להזכיר שגימפ מחפשת מפתחים שיבואו לתרום קוד אפילו לא בצורה קבועה, תוספים קטנים לתוכנה עושים אותה לגדולה.

ישנה ליבה חדשה שרוצים לבסס עליה את גימפ מוכרת לנו היום כ-GEGL, היא מאפשרת לחלק את זמן העבודה בצורה יעילה בין הליבות של המעבד, בינתיים זהו מנוע תוספים שמייעל מאוד את כתיבת פלאגינים ופילטרים למערכת שווה בדיקה.